DKF „16” godz. 15:30
BLASK pokaz przedpremierowy
DKF „16” godz. 17:30
ZWYCZAJNA DZIEWCZYNA
BLASK JAPONIA/FRANCJA
2017 reż. Naomi KAWASE, obsada: Masatoshi Nagase, Ayame Misaki,
Tatsuya Fuji, Kazuko Shirakawa, Misuzu Kanno, Mantarô Koichi (101’)
MFF w Cannes'2017 - NAGRODA JURY EKUMENICZNEGO
Naomi Kawase
pozostaje wierna swojemu stylowi. Jedna z najbardziej znanych japoński
reżyserek tworzy kino intymne i delikatne. Interesują ją ulotne emocje, buduje
swoje opowieści z detali i niuansów. Ale właśnie dzięki temu jej pozornie
zwyczajne historie na ekranie żyją.
W
„BLASKU” młoda kobieta zajmuje się tworzeniem audiodeskrypcji filmów dla
niewidomych i niedowidzących. W czasie testów focusowych jej uwagę zwraca
zachowanie mężczyzny, dawnego fotografa. Spotyka się z nim poza pracą.
Naomi
Kawase obserwuje ich nieoczywistą, niedopowiedzianą relację. Poświęca równie
dużo uwagi dziewczynie, której wrażliwość zostaje poddana próbie, co
mężczyźnie, który razem ze wzrokiem traci w życiu to, co wydawało mu się jego
sensem – możliwość robienia zdjęć. Zepchnięty na boczny tor próbuje zachować
samodzielność, niezależność i godność. Zaakceptować siebie odartego z pasji.
Jednak ten subtelny portret dwojga ludzi jest także esejem o zmysłach i odbiorze świata. O obrazach zachowanych w pamięci. Wreszcie o wrażliwości, która - niezależnie od wzroku - zawsze pozwala dostrzec w rzeczywistości więcej.
Jednak ten subtelny portret dwojga ludzi jest także esejem o zmysłach i odbiorze świata. O obrazach zachowanych w pamięci. Wreszcie o wrażliwości, która - niezależnie od wzroku - zawsze pozwala dostrzec w rzeczywistości więcej.
ZWYCZAJNA DZIEWCZYNA WIELKA
BRYTANIA 2016 reż. Lone SCHERFIG obsada: Gemma Arterton, Sam Claflin, Bill Nighy (117’)
Rok
1940, Londyn. Po serii nalotów niemieckich na Wielką Brytanię morale w kraju
drastycznie spadło. Każdy dzień przepełniony jest strachem, a przyszłość rysuje
się w ciemnych barwach. Nadziei i oderwania się choć na chwilę od wojennej
rzeczywistości ludzie szukają w kinie. Filmy mają stanowić dla nich nie tylko
odskocznię, ale i inspirację, podnosząc na duchu w trudnym momencie. Z
propagandowej siły kina doskonale zdają sobie sprawę decydenci w brytyjskim
Ministerstwie Informacji. To oni zatrudniają młodą i pełną energii Catrin Cole,
która do scenariuszy wojennych produkcji wprowadzić ma kobiecy pierwiastek.
Początkowo nieco zaskoczona bohaterka świetnie sprawdza się w swojej roli, mimo iż nie wszystkim w jej otoczeniu się to podoba. Catrin musi zapracować na szacunek w zdominowanym przez mężczyzn zawodzie. Znana z takich filmów jak "Wilbur chce się zabić" czy "Była sobie dziewczyna" duńska reżyserka Lone Scherfig, posługując się historycznym kostiumem, opowiada o przełamywaniu stereotypów. Czyni to z dużym wdziękiem, poczuciem humoru i wplata w tę autotematyczną historię nie tylko elementy patriotyczne, ale i te znane z komedii romantycznych.
Początkowo nieco zaskoczona bohaterka świetnie sprawdza się w swojej roli, mimo iż nie wszystkim w jej otoczeniu się to podoba. Catrin musi zapracować na szacunek w zdominowanym przez mężczyzn zawodzie. Znana z takich filmów jak "Wilbur chce się zabić" czy "Była sobie dziewczyna" duńska reżyserka Lone Scherfig, posługując się historycznym kostiumem, opowiada o przełamywaniu stereotypów. Czyni to z dużym wdziękiem, poczuciem humoru i wplata w tę autotematyczną historię nie tylko elementy patriotyczne, ale i te znane z komedii romantycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz