15:15 DKF „16” ROMA reż. Alfonso Cuaron (135’)
17:30 DKF „16” SOFIA reż. Maryem Benm’Barek (80’)
17:30 DKF „16” SOFIA reż. Maryem Benm’Barek (80’)
ROMA Meksyk, USA 2018 reż. Alfonso Cuaron obsada: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego
Cortina Autrey
ROMA to barwny portret konfliktów rodzinnych i społecznej
hierarchii pośród politycznego chaosu, opowiadający historię młodych służących
pochodzących z indiańskiego ludu Misteków. Cleo i Adela pracują dla
niedużej rodziny w zamieszkiwanej przez klasę średnią dzielnicy Meksyku Romie.
Pani domu, matka czwórki dzieci Sofia usiłuje uporać się z przedłużającą się
nieobecnością męża, natomiast Cleo musi stawić czoło druzgocącej prawdzie. Czy
zacznie przez to zaniedbywać dzieci Sofii, które kocha jak własne? Starając się
nadać nowy sens miłości i poczuciu solidarności w kontekście hierarchii społecznej,
gdzie klasa i rasa są ze sobą pokrętnie splecione, Cleo i Sofia po cichu
zmagają się ze zmianami przenikającymi ich rodzinny dom w kraju, w którym
dochodzi do starć między wspieraną przez rząd milicją a demonstrującymi
studentami.
Bardziej krzepi
wyłaniający się ze splotu historii dwóch kobiet anty-patriarchalny wymiar
filmu. To już kolejne dzieło, w którym Cuarón deklaruje wiarę w kobieca siłę,
jednak pierwsze, które oprawia w tak osobistą, kameralną narrację i przemyślaną
estetykę. Szczęśliwie, obawy o nadmierną autorskość okazały się w tym przypadku
zupełnie bezpodstawne. Chciałoby się aż poprosić o kolejną ,,Romę” – ale w
kontekście dotychczasowych dokonań reżysera można się spodziewać, że znów
zmieni skórę.
SOFIA Maroko 2018 reż. Meryem Benm’Barek obsada: Maha Alemi, Lubna Azabal, Sahar Perle
Współczesne Maroko, gdzie tradycja miesza się
z nowoczesnością. Dwudziestoletnia Sofia mieszka z rodzicami w Casablance. Jest
w ciąży, ale nawet sama przed sobą nie chce się do tego przyznać. Seks
pozamałżeński jest w jej kraju karany więzieniem. Sofia musi podjąć decyzje,
które uratują honor jej rodziny i zaważą na całym jej życiu. Reżyserka Meryem Benm’Barek-Aloïsi, niczym
Asghar Farhadi pokazuje obraz społeczeństwa przez pryzmat problemów i lęków
swoich bohaterów. Choć życie Sofii determinuje miejsce urodzenia, to dziewczyna
znajduje w sobie siłę, by pokierować swoim życiem.
Benm’Barek stawia
na nieco chwiejną kamerę, głównie ujęcia z ręki, co daje poczucie dokumentalnej
bliskości. Perspektywa, a wraz z nią odczucia widza, zmienia się kilkakrotnie.
Gdy już gotów jest powiedzieć, że wie, co o tym wszystkim myśleć, znowu pojawia
się nowa informacja, opowieść, która od nowa wywraca z mozołem wzniesioną
interpretacyjną konstrukcję. (…)„Sofia” to absolutnie wyjątkowy debiut. Dowód
nie tylko wielkiej wrażliwości i warsztatowej sprawności, ale także pełnego,
zniuansowanego spojrzenia na świat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz