sobota, 25 lutego 2012

Kino ABC "Jeden dzień", DKF "16" "W ciemności"

Kino ABC, 25 lutego sobota, godz. 16:00

JEDEN DZIEŃ USA 2011 reżyseria: Lone SHERFIG, obsada: Anne Hathaway, John Sturges, Patricia Clarkson (108') 

Emma i Dexter spotykają się po raz pierwszy w noc ukończenia szkoły - 15 lipca 1988 r. Ona jest dziewczyną z klasy robotniczej, ma ambicje, marzy o uczynieniu świata lepszym. On jest bogatym uwodzicielem, który pragnie, by świat układał się  tak, jak on tego pragnie. Postanawiają spotykać się ze sobą każdego roku, 15 lipca, przez następne dwadzieścia lat. Opowiadają sobie wtedy o swych miłościach, złamanych sercach, sukcesach, ziszczonych nadziejach i niespełnionych marzeniach...

DKF "16", 25 sobota, godz.18:00

W CIEMNOŚCI Polska 2011, reżyseria: Agnieszka HOLLAND, obsada: Robert Więckiewicz, Kinga Preiss, Agnieszka Grochowska


Nagrody  Camerimage 2011: Najlepszy operator - Jolanta Dylewska, nominacja do OSCARA
w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny 


   Katolik... grzesznik... drobny złodziejaszek... Leopold Socha, Polak ze Lwowa - przez ponad rok pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Za pieniądze. Jednak to, co wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę o ludzkie życie.
    Wzmianka o kanalarzu Sosze ukazała się po latach w kanadyjskiej gazecie. Postać Polaka (...) zaintrygowała pisarza Roberta Marshalla. Napisał książkę „W kanałach Lwowa”. Tropem tej historii poszła także Agnieszka Holland, która w swoim filmie nie poprzestała na rejestracji prawdziwych wydarzeń. Reżyserka, znowu w najlepszej formie, zrealizowała film wielowarstwowy, niejednoznaczny w opisie postaw ludzkich, ale jednoznaczny w wymiarze aksjologicznym. Wraz ze znakomitą operatorką Jolantą Dylewską wykreowała świat ciemny, ten podziemny i naziemny; obydwa były tak samo okrutne i bezlitosne. Film Holland to w gruncie rzeczy mroczny dramat psychologiczny o wyborach ludzkich w sytuacji pozornie bez wyjścia. O wyborach ludzkich dokonywanych „w ciemności”.
 
   „Chciałabym, aby ten film był bliski bohaterom, rzeczowy i uczciwy emocjonalnie. Z kamerą podążającą za postaciami przez niekończące się kanały. Ciemność musi pozostać ciemnością a widzowie muszą czuć, że są tam razem z bohaterami”.
                                                                                                   Agnieszka Holland
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz