45
LAT Wielka Brytania 2014, reżyseria:
Andrew Haigh, obsada: Charlotte Rampling, Tom Courteney (95’) godz. 15:30
Nagrody: Srebrny Niedźwiedź za najlepsze kreacje
aktorskie
dla Charlotte Rampling
oraz Toma Courteneya
Prawdziwa
więź uczuciowa nie wymaga stempli gwarancji czy wygłaszanych przy blasku
księżyca deklaracji. Gesty, spojrzenia, dotyk przychodzą bezwiednie, są wpisane
w choreografię obu ciał. Taką symbiotyczną relację tworzą Kate (Charlotte
Rampling) i Geoff (Tom Courtenay) Mercowie. Z krótkiej zdawkowej rozmowy przy
śniadaniu dowiadujemy się więcej o charakterze ich związku niż z seansu
u psychoanalityka. Słów pada zresztą niewiele, bo to nie one są tu ważne.
u psychoanalityka. Słów pada zresztą niewiele, bo to nie one są tu ważne.
Punkt
wyjścia „45 lat” Andrew Haigha jest banalny. Para z 45-letnim stażem szykuje
się do jubileuszowej fety. Mercerowie to średniozamożni inteligenci, dorobili
się domu na przedmieściach i grona oddanych przyjaciół. Nie mają dzieci, ale
wydaje się, że przez niemal pół wieku ich związek spajało coś istotniejszego
niż obowiązek czy ziejąca nudą rutyna.
Już
w pierwszych sekwencjach widać, że Kate i Geoff wciąż się po prostu lubią, nie
żyją „obok siebie” a „ze sobą”.
IMIGRANCI
Francja 2015, reżyseria: JACQUES AUDIARD
obsada: Antonythasan Jesuthasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby
(110’) godz. 17:30
Nagrody: Złota Palma 2015 na MFF w Cannes
Audiard
nigdy nie robił kina doraźnego, jego filmy są raczej historiami przemocy,
studiami nad jej wpływem na psychikę i los jednostki. Źródłem tej przemocy jest
zawsze układ zamknięty /więzienie, mafia/, reżyser lubi zderzać ze sobą różne
grupy etniczne, konfrontować struktury, ale też pokazuje, że w gruncie rzeczy
hierarchie i mechanizmy opresji są wszędzie takie same.
Bohaterem
filmu IMIGRANCI jest Dheepan, pochodzi z Sri Lanki, gdzie był aktywnym
członkiem ruchu Tamilskich Tygrysów i z przyczyn politycznych musi uchodzić
z kraju. Los styka go z młodą kobietą i jej dzieckiem, cała trójka dostaje paszporty po zamordowanej rodzinie i będzie musiała w nowym kraju udawać rodzinę przed władzami i otoczeniem…
z kraju. Los styka go z młodą kobietą i jej dzieckiem, cała trójka dostaje paszporty po zamordowanej rodzinie i będzie musiała w nowym kraju udawać rodzinę przed władzami i otoczeniem…
Audiard
zderza w filmie oschły, paradokumentalny realizm, zimne, zgaszone, przybrudzone
barwy, w jakich maluje paryskie przedmieścia, z błyskami wizji
i wspomnień Dheepana…
i wspomnień Dheepana…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz