Kino ABC godz.15.30 PIESKIE ŻYCIE/PIELGRZYM USA 1918/23 reż. Charles Chaplin
DKF “16” godz.17.30 Personal shopper Francja/Niemcy 2016 reż. Olivier Assayas
Pieskie życie USA 1918, reż. Charles Chaplin obsada: Charles
Chaplin, Edna Purviance, Dave Anderson (33’)
Ubogi
Charlie mieszka na pustej parceli, bezskutecznie próbując znaleźć pracę.
Wracając po kolejnym bezowocnym poszukiwaniu zajęcia, ratuje małego psa przed
agresją jego współbratymców. Wspólnie udaje im się ukraść kilka serdelków.
Podczas wędrówki po mieście wchodzą na dansing, gdzie spotykają piosenkarkę
Ednę
Pielgrzym USA 1923 reż.
Charles Chaplin obsada: Edna Purviance,
Charles Chaplin, Syd Chaplin (40’)
Tramp
ucieka z więzienia w przebraniu duchownego. Przez pomyłkę zostaje pastorem w
parafii, gdzie wsławia się nowatorskim kazaniem o Dawidzie i Goliacie. Niestety
zostaje uwikłany w kradzież funduszu kościelnego, dokonaną przez dawnego kolegę
z celi.
z celi.
PERSONAL
SHOPPER Francja/Niemcy 2016 reż. Olivier Assayas obsada Kristen
Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz, Anders Danielsen Lie (105’)
Amerykanka
w Paryżu. Maureen zarabia na życie jako asystentka i stylistka znanej z
pierwszych stron gazet celebrytki Kyry. Choć początkowo jej praca ogranicza się
do odbierania ze sklepów kreacji, Maureen szybko zaczyna przekraczać kolejne
granice – pod nieobecność pracodawczyni zostaje na noc w jej luksusowym
mieszkaniu oraz przymierza bajecznie drogie ubrania. Maureen ma też inną,
znacznie mroczniejszą tajemnicę. Jest utalentowanym medium, a za jej przyjazdem
do Francji stoi nie tyle chęć zarobienia pieniędzy, ile pragnienie
skontaktowania się ze zmarłym bratem bliźniakiem Lewisem.
Po
świetnie przyjętej roli w "Sils Maria", która przyniosła jej między
innymi prestiżową statuetkę Césara, Kristen Stewart ponownie staje przed kamerą
francuskiego reżysera Oliviera Assayasa. Jego najnowszy film, stanowiący dość
nietypowe połączenie kina gatunkowego z dramatem obyczajowym, stopniowo buduje
nastrój grozy, by po chwili rozładować go zaskakująco swawolnym poczuciem
humoru. Najwyraźniej nawet duchy potrafią korzystać już ze zdobyczy najnowszej
technologii. Steve Jobs byłby dumny.
Intelektualnie wysublimowane,
intymne kino, które znacznie śmielej niż dotychczasowe dzieła Assayasa igra z
popularnymi konwencjami. Miesza gatunki – od filmu psychologicznego po thriller
– sięga do efektów specjalnych i stosuje zagrania, do których przywykliśmy w
wysokobudżetowych „fantastykach”, a nie w europejskim „arthousie”. Myli tropy
często, chętnie i w nieprzewidywalny sposób, przez co wzmaga poczucie
dysonansu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz