środa, 27 marca 2019

piątek/sobota 29 - 30 marca


29.03.2019 r. piątek
17:30 KINO ABC        FAWORYTA reż. Jorgos Lantimos (119')

30.03.2019 r. sobota
15:30 KINO ABC        FAWORYTA reż. Jorgos Lantimos (119')
17:30 DKF "16"         WSZYSCY WIEDZĄ reż. Asghar Farhadi (132')


Cena: ulgowy 12 zł, normalny 14 zł             z kartą promocyjną piąty seans gratis

FAWORYTA Irlandia/USA/Wielka Brytania 2018, reż. Jorgos Lantimos, obsada: Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz

Nagrody’ 2019 m.in.: OSCAR i Złoty Glob dla Olivii Colman


Początek XVIII wieku. Anglia jest w stanie wojny z Francuzami, ale uwagę dworu pochłaniają wyścigi kaczek i pojawienie się na rynku ananasów. Na tronie zasiada schorowana królowa Anna (Olivia Colman), a krajem zamiast niej rządzi jej bliska przyjaciółka, lady Sarah (nagrodzona Oscarem Rachel Weisz). Z podziwu godnym oddaniem dogląda ona przy tym rozkapryszonej i porywczej królowej. Na dwór przybywa nowa służąca Abigail (nagrodzona Oscarem Emma Stone), która swym urokiem oczarowuje Sarah. Sarah bierze Abigail pod swoje skrzydła, a Abigail dostrzega w tym szansę na powrót do swych arystokratycznych korzeni. Ponieważ sprawy polityczne i prowadzenie wojny coraz bardziej pochłaniają Sarah, Abigail stopniowo zajmuje jej miejsce u boku królowej Anny. Rozkwitająca przyjaźń z królową daje Abigail szansę na spełnienie swoich ambicji. Dziewczyna dochodzi więc do wniosku, że nie pozwoli, aby ktokolwiek lub cokolwiek – czy byłaby to kobieta, mężczyzna, polityka czy królik – stanęło jej na drodze.

Te ponure wizje nie są tak przytłaczające, jakby mogło się zdawać. To za sprawą błyskotliwych dialogów, czarnego humoru, dworskich absurdów i wyrazistych charakterów wciągających w wartki rozwój akcji. Zachwyca też strona wizualna filmu: zdjęcia stworzone głównie przy naturalnym świetle, całkiem dynamiczny montaż, realistyczna scenografia oddającą atmosferę i nędznych, i wystawnych komnat. Faworyta to właściwie film idealny. Sprawdza się jako kostiumowo-historyczna opowieść o dworskich intrygach, jak i groteskowy obraz relacji międzyludzkich.
                                                                      Małgorzata Litwin: Wysoki poziom kultury

Kręcąc film kostiumowy zawsze warto sprawdzić,  jak odnosi się do współczesności, gdyż często okazuje się, że niewiele się zmieniło, poza strojami oraz faktem, iż teraz mamy elektryczność czy Internet. Wciąż pozostaje wiele podobieństw, jeśli chodzi o ludzkie zachowania w towarzystwie i walkę o władzę”.     Yorgos Lanthimos

WSZYSCY WIEDZĄ Francja/Hiszpania/Włochy 2018 reż. Asghar Farhadi   obsada: Penelope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín  
 

Po wielu latach nieobecności Laura  wraz z dwójką dzieci powraca do rodzinnego miasteczka w Hiszpanii na wesele siostry. Podczas hucznej zabawy spotyka Paco, swoją wielką, pierwszą miłość. Imprezę przerywa zniknięcie Irene, nastoletniej córki Laury. Przy okazji poszukiwań na jaw wychodzą rodzinne tajemnice, o których wszyscy woleliby zapomnieć. W upalnym, sennym miasteczku pod powierzchnią czai się mrok. Wszyscy są podejrzani.

„Wszyscy wiedzą” pozostaje wierny swemu naturalistycznemu zamysłowi i konsekwentnie realizuje go nawet w ujęciach. Wszystkie spokojne, ukazują spojrzenia i dotyk zdradzające uczucia bohaterów czy ich wiedzę. Wszystko, co wokół pozostaje nietknięte, niezmienne, jakby nic się nie zmieniło. Rutynowe czyszczenie ulic nie zmienia swego rytmu, a gołębie wciąż gnieżdżą się przy starym zegarze. Wszystko ukazane w spokojnych zdjęciach, stonowanej kolorystyce. Człowiek w ferworze swych przeżyć pozostaje obojętny dla świata zewnętrznego, który żyje w zgodzie z własnym rytmem.
Magdalena Tobjasz, Fala Kina.pl

Jest jedna rzecz, na którą zawsze zwracam uwagę jako scenarzysta i reżyser, i która zawsze wysuwa się na pierwszy plan: empatia. Moje filmy nie muszą mieć określonego przesłania. Jeśli widzowie z różnych miejsc świata, wywodzący się z różnych kultur, mówiący różnymi językami i o różnych charakterach, zdołają poczuć empatię do moich bohaterów, nie znając ich, jeśli będą mogli wyobrazić sobie, że znaleźli się w ich położeniu, to znaczy, że osiągnąłem swój cel. Na to właśnie zawsze kładę nacisk w każdym z moich filmów, tego sam potrzebuję i tego potrzebuje dzisiejszy świat: empatii do drugiego człowieka, ponad granicami i kulturami.                          
                                                                                                              Asghar Farhadi


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz