DKF „16” godz. 15:30 "VENGO" reż. Tony Gatlif
DKF „16” godz. 17:15 "NA PEŁNY
ETAT" reż. Éric
Gravel
VENGO
reż. Tony Gatlif, Hiszpania / Francja /
Niemcy / Japonia 2000
obsada:
Antonio Canales, Orestes Villasan Rodríguez, Antonio Dechent (90’)
Nagrody:
Cezar, 2001- Najlepsza muzyka filmowa
Hołd dla fascynującej kultury flamenco złożony przez najsłynniejszego reżysera-Cygana, Tony'ego Gatlifa, twórcę "Exils" i "Transylwanii".
Tony Gatlif, twórca
"Transylwanii", filmem "Vengo" po raz kolejny zwraca się ku
swoim romskim korzeniom, które od lat tropi realizując kolejne obrazy. Urodzony
w Algierii Gatlif, syn cygańskich emigrantów z Hiszpanii, w młodości
wyemigrował do Francji wraz z falą uchodźców z początku lat 60. Kino odkrył
dzięki jednemu ze swoich szkolnych nauczycieli, jeszcze w Algierii, we Francji
natomiast kinowe sale służyły mu często za nocleg i jedyne schronienie.
Emigrant bez grosza szybko bowiem wszedł w konflikt z prawem i posmakował życia
w poprawczaku. Uratowała go miłość do kina. Cudem spotkany idol Gatlifa, aktor
Michel Simon, pomógł mu zapisać się do szkoły aktorskiej, po której młody Cygan
zaczął próbować sił jako scenarzysta. Jego dwa pierwsze filmy "La rage au
poing" i "La terre au ventre" nie ukazały się we Francji -
drastycznie przedstawiona w nich sytuacja Cyganów nie spodobała się dystrybutorom.
Dopiero po "Les Princes" stało się o nim głośno. Wtedy też rozpoczął
współpracę z Gerardem Lebovicim, któremu filmy Gatlifa zawdzięczają dobrą
promocję.
"Muzyka zawsze stanowiła ważny element filmów Tony Gatlifa. W 'Vengo' muzyka usuwa w cień wszystko łącznie z historią zemsty, o której opowiada film. Doskonałe zdjęcia autorstwa Thierry Pougeta oraz udział wspaniałych artystów flamenco sprawiają że film stanowi wielką przyjemność dla oczu i uszu (...). W jednym z fragmentów muzycznych występuje wokalistka La Paquera de Jerez, której interpretacja wprost zapiera dech w piersiach. Film jest bardzo atrakcyjny wizualnie. Canales znakomicie oddaje charakter głównego bohatera (...). Pozostałe postacie wyglądają jak prawdziwi członkowie tej bardzo konserwatywnej andaluzyjskiej społeczności". David Stratton, „Variety”
Na pełny etat reż. Éric Gravel Francja 2021 obsada Laure Calamy, Anne Suarez, Geneviève Mnich, Nolan Arizmendi, Sasha Lemaitre Cremaschi (85’)
Nagrody: MFF w Wenecji 2021 - najlepszy reżyser, najlepsza aktorka (sekcja Horyzonty)
Kino akcji na przedmieściach Paryża. Rozwiedziona matka desperacko próbuje związać koniec z końcem. Każdego ranka Julie budzi się przed świtem. Widzimy jej śpiącą twarz, tuż zanim rozdzwoni się budzik. To jedyny moment bezruchu, potem zarówno bohaterka, jak i kamera już się nie zatrzymają. Julie wpycha śniadanie do ust rozespanych dzieci, ciągnie je do opiekunki i w ciemności biegnie na kolejkę do miasta. Gdy dociera do pracy, słońce jest już wysoko. Przebiera się w uniform pokojówki i zaczyna kolejny sprint przez pokoje pięciogwiazdkowego hotelu.
"Gdy
zostajemy wepchnięci w życie bohaterki, mamy wrażenie że jedziemy na
rollercoasterze emocjonalnym. Napięcie w filmie potęguje pulsująca muzyka oraz
duże tempo rozgrywającej się akcji. Nie ma tu jednak żadnego morderstwa czy
tajemnicy. Chciałem żeby intensywność emocji płynących od Julie, tworzyła
klimat najlepszego thrillera, który zwróci uwagę na pewne społeczne problemy. I
będzie też uznaniem dla wszystkich samotnych matek." Reżyser
- Éric Gravel
Gravel zbudował miejskie kino akcji na fundamencie atrybutów codziennego życia, stosując przy tym bardzo proste środki. Rezygnując z filtra zbędnych symboli, demonstruje ekstremalny przypadek Julie – namiastki rzeczywistości w skali mikro. Kamera podąża za bohaterką w gorączce jednostkowego dramatu, a ja przeżywam tę gonitwę coraz bardziej z każdą mijającą minutą. Filmawka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz