środa, 21 października 2020

Ostatnie pokazy październikowe

 

24 października 2020 r./sobota

g. 15:15   KINO ABC        NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI (106’)

g. 17:30   DKF „16”        SZARLATAN  reż. Agnieszka Holland  (118’)

NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI reż.: Ludovic Bernard obsada: Lambert Wilson, Kristin Scott Thomas, Jules Benchetrit  Francja  2018

Miłość do muzyki to sekret Mateusza Malińskiego (Jules Benchetrit – ,,Pożądanie’’), chłopaka z ubogiej rodziny polskich emigrantów, który nigdy nie odważyłby się powiedzieć o tym swoim kolegom z podwórka. Pierre Geithner (Lambert Wilson – ,,Ludzie Boga’’, ,,Matrix’’) potrzebuje sukcesu, by utrzymać stanowisko dyrektora paryskiego konserwatorium oraz zdolnego muzyka, by jego uczelnia wygrała prestiżowy konkurs pianistyczny. Przypadkowo ich drogi się krzyżują. Geithner dostrzega ogromny talent Mateusza i szansę na rozwiązanie swoich problemów. Chłopak rozpoczyna naukę gry na fortepianie pod okiem wyniosłej i bezkompromisowej ,,Hrabiny’’ (Kristin Scott Thomas – ,,Czas mroku’’, ,,Angielski pacjent”). Aby jednak wygrać konkurs, cała trójka będzie musiała najpierw przezwyciężyć własne uprzedzenia.

na oklaski zasługuje tutaj rola muzyki jako sposobu komunikacji  (…)  Właśnie z tego powodu konstrukcja postaci Mateusza wydaje się oryginalna na tle innych geniuszy muzyki, choć twórcy rzucają go na głęboką wodę. Grany jest tu Bach, Liszt, Rachmaninow, co niejako ilustruje stany emocjonalne głównego bohatera, w którego z gracją i uliczną zadziornością wcielił się Jules Banchetrit. Chłopak ma w sobie coś z gwiazd zachodnich dawnych epok filmowych, a jednocześnie pokazuje twarz współczesnej Francji – nieco rozerwanej między kulturą wyższą a nerwową, poharataną klasowością.

SZARLATAN reż. Agnieszka Holland Polska/Czechy/Słowacja 2020, obsada: Ivan Trojan, Juraj Loj, Josef Trojan

Najważniejsza polska reżyserka i zarazem jedna z najwybitniejszych autorek światowego kina powraca opartym na faktach, zrealizowanym z rozmachem „Szarlatanem”. Debiutujący na tegorocznym Berlinale, gdzie uznano go za jeden z najlepszych tytułów festiwalu, film Agnieszki Holland to znakomita, nieszablonowa i niesłychanie zmysłowa opowieść o mężczyźnie, który zapragnął okiełznać naturę.

Choć rozgrywa się w przeszłości, „Szarlatan” jest filmem jak najbardziej współczesnym – podobnie jak jego bohater, zielarz Jan Mikolášek, dla którego remedium na ludzkie cierpienie jest natura. Jej potężne moce zdolne są uzdrowić ciało, ale w filmie Holland to także przestrzeń prawdziwej wolności dla ducha. Tylko w łączności z nią możemy zrozumieć i zaakceptować to, kim naprawdę jesteśmy. Alchemiczna niemal wiedza o właściwościach ziół, jaką posiadł Mikolášek, i jego zdumiewający dar przenikania do ludzkiego wnętrza sprawiają, że do jego kliniki ciągną tysiące potrzebujących. Ale ten dar ma także swoją ciemną stronę. Przywołując legendarną postać czeskiego zielarza, reżyserka wydobywa na światło dzienne jego tajemnice, emocje i pragnienia, na które jedynym lekarstwem jest fanatyczne oddanie pracy. „Szarlatan” pokazuje, że talent bywa przekleństwem, a władza zawsze łączy się z pychą. Tworząc fascynującą, pełną sprzeczności postać uzdrowiciela, Agnieszka Holland ucieka od odpowiedzi na pytanie, czy był ludowym lekarzem czy zwykłym oszustem. Prawda, która ją interesuje, dotyczy naszej wiary w cuda, tęsknoty za autorytetem, pragnienia, by żyć w zgodzie z naturą – także naszą własną.

Konwencjonalnymi metodami filmowania, bez zbędnych innowacji, Holland opowiada o niekonwencjonalnej medycynie. Kamera znajduje się blisko twarzy, dzięki czemu kreuje intymną relację widza z bohaterami. A przy okazji "Szarlatan" jest bardzo zmysłowy, niejednoznaczny w ujęciu tego, co uchodzi za racjonalne, a co za magiczne. W tle subtelnej historii jest komunistyczny reżim Czechosłowacji wkraczający w życie cudotwórcy. "Szarlatan” odnalazłby się w dzisiejszej rzeczywistości, czasie kryzysu wartości duchowych i powszechnej niepewności. Cudotwórca mający wyjątkowego nosa do stawiania właściwych diagnoz przydałby się nie tylko do naprawy służby zdrowia, ale dyskusji o tolerancji na bycie innym

Cena: ulgowy 12 zł, normalny 15 zł

10 zł jednorazowa wejściówka z kartą stałego widza DKF „16”

Informujemy, że karta promocyjna ważna jest do końca października 2020

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz