DKF
„16” g. 15:30 ROZKOSZE
GOŚCINNOŚCI wstęp wolny
DKF „16” g. 17:30 SZEF ROKU
Ceny biletów na drugi seans: normalny: 15,00 zł/ulgowy: 12,00 zł
wejściówka dla stałych widzów DKF "16" - 10,00 zł
ROZKOSZE
GOŚCINNOŚCI reż. Buster Keaton, John G. Blystone
USA 1923 obsada: Buster Keaton, Francis X. Bushman Jr.,
Nathalie Talmadge (69’)
Seans z muzyką „na żywo” w wykonaniu tapera Adama Ardasińskiego
Pierwsze
pełnometrażowe arcydzieło Bustera Keatona, popis jego fantazji twórczej i precyzji wykonania. Ta znakomita
komedia, inspirowana słynnym konfliktem Hatfieldów i McCoyów z drugiej połowy XIX
wieku, charakteryzuje się doskonałą konstrukcją dramaturgiczną, świetnym
montażem nadającym płynność narracji, pięknymi plenerami i dużą dawką
komizmu – choć w przeciwieństwie do
wielu innych filmów gatunku tutaj gagi służą fabule.
Zgodnie
z intencją Keatona, chcącego udowodnić, że komedia bywa czymś więcej niż
błazenadą, realizowała zasadę „uczyć bawiąc”: poważny temat przemocy
potraktowany żartobliwie obnażył jej absurdalność i nadał obrazowi
uniwersalnego wymiaru. Keaton, który po raz pierwszy otrzymał dużą swobodę
twórczą, cofnął tę historię do lat 30. XIX wieku, co pozwoliło zrekonstruować
realia epoki – w tym parowóz zwany Rakietą Stephensona (komik był wielbicielem
kolei) – i uczynić z nich dodatkowe źródło komizmu (vide bicykl Williego).
Aktor tradycyjnie sam wykonywał wszystkie akrobacje, czego w finałowej sekwencji nad rzeką, gdy pękła
lina, omal nie przypłacił życiem. Na planie spotkali się przedstawiciele trzech
pokoleń Keatonów: ojciec komika Joe, Buster i jego synek Buster Jr. Żona
artysty, Natalie Talmadge, dla której rola Virginii pozostała jedyną główną,
była wtedy w drugiej ciąży.
SZEF ROKU reż. Fernando León de Aranoa, Hiszpania 2021, obsada: Javier Bardem, Manolo Solo, Almudena Amor (120’)
Jak daleko posunie się Blanco, charyzmatyczny właściciel rodzinnej fabryki, aby otrzymać lokalną nagrodę dla najlepszego biznesu? Presja, by wszystko było idealnie, zderza się z nieprzewidzianymi wybrykami ze strony szukającego zemsty zwolnionego pracownika, cierpiącego na depresję kierownika czy zakochanej stażystki. A to dopiero początek kłopotów! Aby dopiąć swego, wyrachowany dobry szef bez skrupułów wtrąca się w życie prywatne swoich pracowników i przekracza wszelkie dopuszczalne granice (…) „Szef Roku” to przenikliwe studium charakterów, a równocześnie przesiąknięta kąśliwym humorem satyra społeczna na środowisko pracy.
To
trzeci po „Kochając Pabla, nienawidząc Escobara” (oficjalna selekcja festiwalu
w Wenecji 2017) i „Poniedziałkach w słońcu” wspólny film wielokrotnie
nagradzanego reżysera Fernanda Leóna de Aranoy oraz laureata Oscara© Javiera
Bardema.
Popisowa rola
Javiera Bardema, głęboka i złożona, jakby z innego wymiaru. To kreacja
najwyższych lotów, a jego wielbiciele mogą być spokojni, że ich oczekiwania
zostaną spełnione. Screen International
Przewrotne
mistrzostwo tego filmu polega na tym, że chociaż od samego początku podejrzewamy,
ba: wiemy, że jego bohater to człowiek podły, zakłamany, manipulujący i
używający psychicznej przemocy, cały czas zaciekle mu kibicujemy. Nie chcemy,
coraz bardziej widzimy, jakie to zło, coraz silniej czujemy w sobie
antykapitalistyczny, antyburżuazyjny, klasowy bunt, ale kibicujemy. Do samego
końca.
Przemek Gulda /
Gazeta Wyborcza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz