piątek, 18 marca 2022

Sobota 19 marca 2022

 

Kino ABC     godz. 15:15           NIE PATRZ W GÓRĘ

DKF „16”     godz. 17:45           MATKI  RÓWNOLEGŁE 

 

NIE PATRZ W GÓRĘ USA 2021 reż. Adam McKay obsada:  Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blachett, Timothée Chalamet (145’)

 


OSCARY’2022: nominacje w kategoriach: Najlepszy film,  Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza muzyka oryginalna, Najlepszy montaż

Film „Nie patrz w górę” opowiada historię dwójki astronomów wyruszających w tournée po mediach, aby ostrzec ludzkość przed zmierzającą w stronę Ziemi zabójczą kometą.

Studentka astronomii Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) i jej profesor dr Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) odkrywają, że po systemie słonecznym krąży kometa. Problem w tym, że znajduje się ona na kursie kolizyjnym z Ziemią. Jakby tego było mało, nikt się nią nie przejmuje. Okazuje się, że ostrzeganie ludzkości przed zabójczym zagrożeniem wielkości Mount Everestu prowadzi do wielu niezręcznych sytuacji. Z pomocą dr. Oglethorpe’a (Rob Morgan) Kate i Randall szturmują media, zaczynając od biura beztroskiej prezydent Orlean (Meryl Streep) i jej spolegliwego syna Jasona (Jonah Hill), który jest też szefem jej sztabu, a kończąc w optymistycznym porannym programie The Daily Rip prowadzonym przez Brie (Cate Blanchett) i Jacka (Tyler Perry). Do zderzenia komety z Ziemią zostało tylko sześć miesięcy, a opanowanie 24-godzinnego cyklu obiegu informacji i przyciągnięcie uwagi zafascynowanej mediami społecznościowymi opinii publicznej, zanim będzie za późno, okazuje się szokująco komicznym doświadczeniem. Co trzeba zrobić, by świat po prostu spojrzał w górę? 

MATKI RÓWNOLEGŁE Hiszpania 2021 reż. Pedro Almodòvar obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón  (120’)

 


NAGRODY: Oscary 2022 - nominacja w kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Penélope Cruz), MFF Wenecja 2021 Nagroda dla Najlepszej Aktorki (Penélope Cruz)

Bohaterki filmu, Janis i Ana, spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.

„Matki równoległe” to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę  i oczyszczenie.

Najnowszy film Pedra Almodóvara,  to wyznanie wiary w siłę w kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – „Matki równoległe” portretują życie w jego wszystkich odcieniach.

Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów  Najlepszy Almodóvar od „Wszystko o mojej matce” (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – piszą zachwyceni recenzenci.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz