DKF „16”, godz.15:15 PIOSENKI O MIŁOŚCI
DKF
„16”, godz. 17:00 DRIVE MY CAR
PIOSENKI O MIŁOŚCI Polska 2021 reż. Tomasz Habowski, obsada: Justyna Święs, Tomasz Włosok, Andrzej Grabowski, Patrycja Volny (90’)
FPFF
w Gdyni 2021 nagroda
za Najlepszy Film – w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych
Ona jest dziewczyną z
bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona
kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą
utarłby nosa sławnemu ojcu-aktorowi. Poznają się, gdy ona obsługuje przyjęcie,
na którym on się bawi. Połączy ich miłość do muzyki, rozdzielą ambicje i
marzenia. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest
na próbę: ona wciąż przed nim ucieka, on potrafi łgać jak z nut. Czy dwa tak
różne brzmienia mogą się zestroić? Ile razy w życiu możliwy jest bis?
„Piosenki o miłości”
okazały się największym przebojem ostatniego festiwalu w Gdyni. Debiut Tomasza
Habowskiego to mocny, nowy głos polskiego kina. Słodko-gorzki jak najlepszy
indie popowy kawałek i uderzający w najczulsze struny – tam gdzie miłość
spotyka się z kalkulacją, a pasja z karierą. Romantyczne „Piosenki...” zachwycą
z pewnością fanów „Frances Ha”, „Once” czy „Przed wschodem słońca”.
Chciałem,
aby „Piosenki o miłości” były jak wiersze Tuwima – czułe, proste, traktujące o
konkretnej i zrozumiałej sytuacji. Jednocześnie starałem się by, podobnie jak u
Tuwima, zawierało się w nich też coś większego – jakaś obserwacja, skryta za tą
pozornie banalną klarownością. (…) Jednak przede wszystkim starałem się,
zapełnić tę historię żywymi bohaterami. By nie była ona estetycznym popisem
pijanego narcyza, czy przemądrzałą publicystyką autora zaślepionego przez
własne intencje, tylko rzetelnie opowiedzianą historią; prawdziwym kłamstwem o wymyślonych,
żywych ludziach.
DRIVE MY CAR Japonia 2021 reż. Ryusuke
Hamaguchi, obsada: Hidetoshi Nishijima, Toku Miura, Reika
Kirishima (179’)
Nagrody:
MFF
w Cannes’2021 za scenariusz, FIPRESCI oraz jury ekumenicznego/ MFF w Chicago’2021
- Srebrny Hugon oraz nagroda
publiczności, Złoty Glob oraz OSCAR’2022 r. za najlepszy film obcojęzyczny
Dwa lata po śmierci żony Yusuke, ceniony twórca teatralny, podejmuje się reżyserii „Wujaszka Wani”. Na czas prób dostaje do dyspozycji kierowcę: małomówną młodą kobietę. Im bliżej do premiery, tym narasta napięcie w zespole. Wychodzi na jaw związek jednego z aktorów ze zmarłą żoną reżysera. Yusuke, chcąc nie chcąc, z pomocą swojego kierowcy, musi stawić czoła nękającym go tajemnicom, w jakie uwikłała go przeszłość.
Film Ryūsuke
Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z
tomu „Mężczyźni bez kobiet”. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę
legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do
doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek
Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej
bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o
mężczyźnie, który kogoś stracił.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz