niedziela, 17 listopada 2013

FILMOWY KALEJDOSKOP


 
 
 „I weekend z „16” - FILMOWY KALEJDOSKOP
 

23.11. sobota      


16:00  ŚWITEŹ oraz ŚWIATŁA WIELKIEGO MIASTA  
       18:00  POLOWANIE   
                        
24.11. niedziela   
 
                        16:00  ŻĄDZA BANKIERA                            
18:00 Gwizdek  oraz  SENADA

 

ŚWITEŹ Dania/Francja/Kanada/Polska/Szwajcaria 2010  reżyseria: Kamil POLAK (21’)
 

"Świteź" jest adaptacją romantycznej ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem, 20-minutowym filmem animowanym, wykonanym w technice animacji komputerowej 3D i klasycznej w oparciu o tradycyjną technikę malarstwa olejnego. Opowiada historię tajemniczego jeziora, na dnie którego leży zaklęte średniowieczne miasto. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch planach czasowych - w epoce współczesnej Mickiewiczowi i w średniowieczu, kiedy według legendy, miasto Świteź zostało zatopione. Jest to apokaliptyczna opowieść o zniszczeniu, cudach, odwiecznej walce dobra ze złem, wierze i nadziei. Film przenosi elementy malarstwa olejnego i temperowego w trójwymiarową przestrzeń, łącząc środki wyrazu klasycznej animacji z efektami i animacją komputerową. Wyjątkową estetykę zdjęć osiągnięto dzięki najnowszym technologiom przy użyciu „efektu smugi pędzla”. Dramaturgia, rytm ujęć w Świtezi podporządkowują się muzyce na orkiestrę symfoniczną i chór, skomponowanej specjalnie na potrzeby filmu przez Irinę Bogdanovich. Świteź jest nowoczesnym połączeniem literatury, malarstwa, muzyki i animacji.
 
ŚWIATŁA WIELKIEGO MIASTA  USA 1931 (premiera: 21.06.2013) reżyseria: Charles CHAPLIN, obsada: Charles Chaplin, Virginia Cherrill, Florence Lee, Harry Myers (87’)
 
 

Charlie wciela się w postać Trampa, który pomimo braku pieniędzy ma wielkie i ofiarne serce. Pewnego dnia spotyka na ulicy niewidomą kwiaciarkę  i poruszony jej urodą, kupuje od niej kwiat. Dziewczyna (Virginia Cherrill) myśli, że jest on bogaczem a włóczęga boi się wyprowadzić ją z błędu. Paradoksalnie tego samego wieczoru bohater Chaplina ratuje przed utonięciem pijanego milionera i dostaję od niego nagrodę. Może więc przynajmniej przez jakiś czas być wymarzonym opiekunem swojej ukochanej. Niestety, pieniądze się kończą, milioner po wytrzeźwieniu przepędza biedaka, a kwiaciarce grozi wyrzucenie z domu i przez brak środków na operację – dożywotnia ślepota... Zakochany Tramp zrobi jednak wszystko, by odmienić los dziewczyny.
      Ten piękny, niemy film, mimo ponad osiemdziesięciu lat od premiery, wyraźnie mówi: mając pieniądze - można być nikim, a można nie mieć nic i sercem zdobyć wszystko. To także wspaniała komedia, pełna niezapomnianych postaci, rozbrajających pomyłek i gagów.
 
POLOWANIE Dania 2012 reżyseria: Thomas Vinterberg  obsada: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Widdercop
 

Nagrodzony w trzech różnych kategoriach na MFF w Cannes w 2012 roku
Scenariusz „Polowania” powstał w oparciu o wydarzenia prawdziwe, choć jest swoistą kompilacją wielu podobnych. Reżyser Thomas Vinterberg podejmuje się precyzyjnej, dogłębnej, trafnej analizy działania kolektywnego mechanizmu obronnego, polegającego na wykluczeniu i odizolowaniu jednostki zagrażającej zbiorowości, narastaniu zbiorowej psychozy i nakręcania spirali niepotwierdzonych oskarżeń.
            Thomas Vinterberg jest dojrzałym twórcą, który nie boi się ze światem stanąć twarzą w twarz. Subiektywizacja przedstawionych zdarzeń maksymalizuje siłę przekazu. Podobnie jak w kontrowersyjnym "Festen" - duński reżyser /współtwórca słynnego filmowego manifestu Dogma 95/ penetruje mechanizm zachowań zamkniętej wspólnoty.
             …Niespodziewane zdarzenia wywracają do góry nogami świat nauczyciela przedszkola. Lukas, oddany pracy i lubiany przez swoich podopiecznych, próbuje po rozstaniu z żoną ze wszystkich sił być dobrym ojcem dla nastoletniego syna. Wszystkie jego problemy osobiste schodzą jednak na drugi plan, gdy zostaje oskarżony o pedofilię.
                Lukas musi stanąć oko w oko z ostracyzmem lokalnej społeczności, która natychmiast wydaje na niego wyrok skazujący. 
 
ŻĄDZA BANKIERA Francja 2012, reżyseria: Costa-Gavras, obsada: Gad Elmaleh, Gabriel Byrne (114’)

 
 
 
Film został oparty na głośnej powieści Stephane’a Osmonta "Le Capital". Oryginalny tytuł nowego filmu Costy-Gavrasa „Le Capital” ma bezosobowy i nieco abstrakcyjny charakter, polski dystrybutor zmienił go na bardziej komercyjny.
          Nie skrywający nigdy swych lewicowych poglądów i moralistycznych zapędów, twórca „Zaginionego”, „Stanu oblężenia” czy „Z” tym razem rozprawia się na ekranie z wielkim kapitałem właśnie. Przedstawia go jako zgubny cel chciwych dążeń bezwzględnych jednostek i zorganizowanych grup przestępczych, jako otaczany swoistym kultem przedmiot współczesnego bałwochwalstwa, sprężynę nieetycznych działań i źródło rozległej deprawacji. Zarazem też jako istotną przyczynę społecznego zła: rażących nierówności i wielu ludzkich nieszczęść, paradoksalnie również biedy i bezrobocia. A pośrednio nawet – jako głównego sprawcę globalnego kryzysu ekonomicznego dzisiejszej doby.
        Realizacja obrazu imponuje rozmachem i mnóstwem wizualnych atrakcji. W sposobie narracji zwraca uwagę częste wykorzystywanie nowoczesnych środków komunikacji medialnej..
        Próba zobrazowania dyktatu pieniądza, wiążących się z tym finansowych malwersacji, podwójnej moralności (momentami niczym w mafijnej strukturze) to najmocniejszy punkt "Żądzy bankiera". Obraz Costy-Gavrasa to dojmujący, momentami śmieszny, ale przede wszystkim niestety straszny portret naszych czasów.

 
Gwizdek reżyseria: Grzegorz  Zariczny,  Polska 2012 (16’)

 
 
 
Nagrody: 2013 r. – MFF w Sundance: Nagroda Grand Jury dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego; 2012 r. - 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty: Najlepszy Polski Dokument;  Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych – Młodzi i Film”: Najlepszy Dokument Festiwal Filmów Dokumentalnych  "Okiem Młodych" - Grand Prix
Opowieść o młodym chłopaku, który postanawia zostać sędzią piłkarskim. Nie jest to jednak łatwe. Rzeczywistość rozgrywek piłkarskich na najniższym szczeblu, od którego zaczyna się sędziowanie, okazuje się bardzo brutalna. Bycie dobrym sędzią, kierującym się zasadami gry w piłkę, nie sprawdza się. Trzeba być równie bezwzględnym co piłkarze, kibice, działacze. Bohater w którymś momencie będzie musiał podjąć decyzję czy pozostać przy swoich ideałach, czy zmienić swoją hierarchię wartości i dostosować się do panujących reguł gry w piłkę nożną. Zarówno tych boiskowych jak i poza. 


Senada Bośnia Hercegowina/Francja/Słowenia/Włochy reżyseria: Danis Tanović, obsada: Senada Alimanovič, Nazif Mujič, Sandra Mujič, Šemsa Mujič  (75’)
Nagrody: 2013 – MFF w Berlinie: Nagroda: Jury Grand Prix: Srebrny Niedźwiedź: Danis Tanovič; Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego Aktora: Nazif Mujič; Nagroda Jury Ekumenicznego: Danis Tanovič
 
 
Film Tanovicia jest wyrazem jego wściekłości na to, w jaki sposób sytuacja jego kraju wpływa na przeciętnego człowieka. Naturalizm opowieści sprawia, że możemy niemal dotknąć tego, co widzimy na ekranie. Jego opowieść nie jest jednak społecznie zaangażowana, bliższy jest mu humanitaryzm, pokazanie, jak wiele człowiek jest w stanie zrobić dla swojej rodziny. Sprawna reżyseria sprawiła, że ta uniwersalna historia jest na wskroś prawdziwa, każdy z widzów mógłby być przecież Nazifem.
           Tanović w swoim filmie eksploruje osiągnięcia tzw. Jugosławiańskiej Czarnej Fali, w ramach której filmy tworzyli Želimir Žilnik, Dušan Makavejev i Živojin Pavlović – ich dzieła zdobywały nagrody na festiwalu w Berlinie. „Senada”, podobnie jak tamte filmy, używa pewnych środków do ukazania palących problemów społecznych. Tanović nie jest jedynie naśladowcą dawnych mistrzów, on po prostu ze świadomością do nich nawiązuje.
            „Senada” to najlepszy z dotychczasowych filmów Tanovića – pozostawia on w cieniu zarówno nagrodzoną Oscarem „Ziemię niczyją”, jak i „Piekło”, nakręcone na podstawie scenariusza Kieślowskiego i Piesiewicza.
   



 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz