KINO ABC godz.15:45 WAŁĘSA. CZŁOWIEK Z NADZIEI
DKF "16" godz.18:00 HANNAH ARENDT
WAŁĘSA. CZŁOWIEK Z NADZIEI reżyseria: Andrzej WAJDA, Polska 2013, obsada: Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Maciej Stuhr, Dorota Wellman, Zbigniew Zamachowski (127')
To film, który
Andrzej Wajda chciał i musiał zrobić. Lech Wałęsa jest bohaterem wręcz
stworzonym dla kina, a gdyby nie istniał naprawdę, należałoby go chyba
wymyślić. Twórcy musieli jedynie dokonać selekcji, wybrać najważniejsze epizody
z bogatego życiorysu, do którego bohater dopisuje zresztą ciągle epilogi.
Pomysł dramaturgiczny jest bardzo prosty: słynna włoska dziennikarka Oriana
Fallaci przeprowadza z Wałęsą wywiad, zaś pojawiające się w kolejnych pytaniach
wątki znajdują rozwinięcie w retrospekcjach. Zdjęcia dokumentalne przenikają
się płynnie z sekwencjami inscenizowanymi. Akcja obejmuje dwie dekady – od
strajków na Wybrzeżu w grudniu 1970 r. do słynnego wystąpienia Wałęsy w
Kongresie Amerykańskim, zaczynającego się od słów „We, the people...”. Realizatorzy
zadbali, by opowieść była klarowna, chronologiczna i zrozumiała także dla
zagranicznego widza, co się udało, o czym świadczą zaproszenia na ponad 90
festiwali.
Hannah ArendtNiemcy/Luksemburg,/Francja 2012 reżyseria: Margarethe von Trotta, obsada: Barbara Sukowa, Axel Milberg, Janet McTeer (113’)
Biograficzna opowieść o Hannah Arendt,
niemieckiej teoretyk polityki, filozof i publicystce, jednej z najbardziej
wpływowych myślicielek XX wieku. Praca nad reportażami dla „New Yorkera” z
procesu byłego nazisty Adolfa Eichmanna doprowadziła do sformułowania jej
słynnej tezy o „banalności zła”. Film koncentruje się na tym procesie oraz
kontrowersjach wywołanych przez książkę Arendt.
Nagrody: Silver Spike dla najlepszego filmu na MFF w Valladolid 2012
Prasa o filmie:
Hannah ArendtNiemcy/Luksemburg,/Francja 2012 reżyseria: Margarethe von Trotta, obsada: Barbara Sukowa, Axel Milberg, Janet McTeer (113’)

Prasa o filmie:
Zaangażowany
i inteligentny! Sprawia, że filozofia z powodzeniem zajmuje miejsce rozrywki.
Może film von Trotty, z jego gwiazdą Barbarą Sukową, nie zrobi dla Arendt tyle,
co dla spopularyzowania postaci Julii Child kreacja Meryl Streep w filmie Nory
Ephron, ale cóż szkodzi nam marzyć... Cieszmy się biografią jednej z
największych myślicielek XX wieku... Szczególnie, gdy mieszka w pięknym,
nowojorskim apartamencie z widokiem na rzekę Hudson; w świecie, którego już nie
ma... Nie wahałbym się nazwać „Hannah Arendt” filmem akcji, choć tak dużo w nim
dyskusji i ścierania się poglądów. Punkt kulminacyjny, w którym Arendt broni
swoich poglądów przed krytyką, ma cechy największych scen filmowych.
„The New York Times”
materiały
promocyjne dystrybutora
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz