BOGOWIE POLSKA 2014, reż. Łukasz PALKOWSKI obsada:
Tomasz Kot, Piotr Głowacki, Rafał
Zawierucha, Szymon Piotr Warszawski, Magdalena Czerwińska, Kinga Preis, Jan
Englert i inni (112')
Złote
Lwy, najlepsza pierwszoplanowa rola męska Tomasz Kot
oraz GWIAZDA GWIAZD ELLE, najlepszy scenariusz Krzysztof Rak, najlepsza
charakteryzacja Agnieszka Hodowana i Aneta Brzozowska, najlepsza scenografia
Wojciech Żogała, Złoty Klakier na 39.
Festiwalu Filmowym w Gdyni; ORŁY’2014 w sześciu kategoriach...
Opowieść
o początkach kariery słynnego kardiochirurga Zbigniewa Religi, który w 1985
roku przeprowadził pierwszy w Polsce udany zabieg przeszczepienia serca. Religa
odważył się zmienić obowiązujące zasady, przełamał moralne, kulturowe i
religijne tabu. Kilka dekad temu transplantacja serca była według powszechnej
opinii działaniem wbrew naturze.
Religa
wykreowany przez Tomasza Kota to bohater, jakiego potrzebowało polskie kino.
Człowiek, który nie oglądając się na okoliczności ustrojowe, polityczne,
dziejowe - spełnia się w działaniu, pociąga za sobą innych. Robi swoje,
pokonując inercję. Choć akcja dzieje się tuż po stanie wojennym - dla bohatera
"Bogów" (ateisty) liczy się tylko to, co może pomóc w ratowaniu
życia. Historia dziejąca się w "martwej dekadzie" lat 80.
paradoksalnie zaraża nas energią.
Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”
Tomasz
Kot tak mówi o swojej roli: To jest film
o pięknej sprawie i stanowił dla mnie duże wyzwanie aktorskie. Podczas
przygotowań poznałem ludzi uratowanych dzięki działalności Zbigniewa Religi,
którzy dalej żyją. Odczuwam olbrzymią odpowiedzialność za tę rolę.
JEZIORAK
POLSKA 2014, reż. Michał OTŁOWSKI obsada:
Jowita Budnik, Sebastian Fabijański, Przemysław Bluszcz, Łukasz Simlat, Mariusz
Bonaszewski, Michał Żurawski, Agata Buzek i inni (94’)
NAGRODA ZA DEBIUT dla SEBASTIANA FABIJAŃSKIEGO na
FFG’2014; „KRYSZTAŁOWA GWIAZDA ELLE” dla
JOWITY BUDNIK na FFG’2014. .............................................
Iza Dereń, policjantka z
prowincjonalnego miasteczka, prowadzi śledztwo w sprawie śmierci młodej
kobiety. Równocześnie trwają poszukiwania dwóch policjantów, zaginionych na
służbie. Jeden z nich jest partnerem Izy i ojcem mających niebawem się narodzić
bliźniąt.
Okazuje się, że w Polsce jednak
istnieje coś takiego jak dobre kino gatunkowe. Filmy z fabułą osadzoną w
konkretnym klimacie, nie dla krytyków czy bywalców festiwali, ale tak zwanego
„zwykłego widza”. Zrealizowane z myślą, by służyć szeroko pojętej rozrywce. Nie
artystyczne czy alternatywne, a jednocześnie przemyślane, inteligentne i… po
prostu na dobrym poziomie (czyli inaczej niż ma to miejsce w przypadku
większości polskich komedii). Na
festiwalu w Gdyni’2014 pokazano co najmniej kilka takich tytułów, a
jednym z nich z pewnością jest „Jeziorak” – kryminał debiutującego w kinie
Michała Otłowskiego.
Szczególne słowa uznania należą
się osobie, która całą historię ciągnie na swoich barkach – Jowicie Budnik,
wcielającej się w główną bohaterkę. Była to zdecydowanie jedna z lepszych ról
na festiwalu w Gdyni. Aktorka gra oszczędnie, właściwie minimalistycznie. Nie
szarżuje i nie stara się być efektowna. Emocje buzują w niej właściwie bez
przerwy, ale powiedzieć nam mogą o tym jedynie jej oczy. Twarz ma nieruchomą,
przez większość czasu właściwie bez wyrazu. Wargi policjantki są wiecznie
ściśnięte, a ciało sprawia wrażenie, jakby chciało się poddać. (…) Ona po prostu jest chyba bardzo, bardzo
zmęczona. Mimo to do końca chce przeprowadzić swoje dochodzenie i dociec
prawdy. Zaciska zęby i idzie dalej. To naprawdę dobra rola. Z jednej strony
wyciszona i stonowana, z drugiej wyraźna i zapadająca w pamięć. Zresztą to samo
trzeba powiedzieć o drugim planie. Wszyscy aktorzy wypadają tutaj wiarygodnie i
składają się na solidny zespół, będący kolejnym mocnym punktem „Jezioraka”.
Jeziorak to gilm, który można
wysłać w świat i absolutnie nie musimy się za niego wstydzić. Mimo to chciałbym
go jednak traktować jak pewną reżyserską wprawkę Otłowskiego, jak przymiarkę do
czegoś, co zaprezentuje nam za jakiś czas. Ten reżyser - debiutant udowodnił
bowiem, że ma ogromny potencjał.
Z
ŁÓŻKA POWSTAŁEŚ POLSKA 2014 reż. Bartosz
KONOPKA obsada: Paweł Domagała, Aleksandra Grzelek, Tomasz Borkowski, Stanisław
Brudny, Leszek Balcerowicz (23’)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI W
KONKURSIE KINA NIEZALEŻNEGO na FFG’ 2014
Polska transformacja z
perspektywy łóżkowej. Krótkometrażowy film fabularny przedstawiający w 20
scenach przełomowe zdarzenia z naszej najnowszej historii przez pryzmat...
łóżka. Absurdalna, pełna humoru, zrobiona w umownej konwencji przypowieść w
duchu Tadeusza Różewicza i Michela Gondry, opisująca życie stolarza meblowego,
który po upadku komunizmu rozkręca własny small biznes. Zaczyna od łóżka
polowego, z którego handluje pod blokiem, potem skręca własne łóżka, narażając
się mafii, zachłystując się wolnością i kapitalizmem, płacąc za to cenę w życiu
prywatnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz