czwartek, 9 marca 2017

Sobota - 11 marca

Kino ABC  godz. 15:30  KOMUNIA reż. Anna Zamecka

DKF 16     godz. 17:30  TO TYLKO KONIEC ŚWIATA reż. Xavier Dolan


KOMUNIA Polska 2016 reż. Anna Zamecka (73’)                            dokument

Ten film stawia widza w sytuacji rozdarcia. Wchodzimy w sam środek czyjegoś życia, znajdujemy się tak blisko bohaterów, jakbyśmy byli domownikami, a kamera – członkiem rodziny. Ale zarazem jesteśmy daleko i głęboko odczuwamy własną bezradność.                                                                                                          Tadeusz Sobolewski


Kiedy dorośli bawią się w dom, wtedy to dzieci muszą szybko dorosnąć. 14-letnia Ola nie tylko opiekuje się niewydolnym ojcem, autystycznym bratem i mieszkającą osobno matką; ale przede wszystkim stara się złożyć rodzinę w całość. Żyje nadzieją, że uda się jej na powrót ściągnąć matkę do domu. Pretekstem do spotkania z nią jest komunia święta 13-letniego Nikodema i Ola bierze na siebie całą odpowiedzialność za przygotowanie idealnej rodzinnej uroczystości. Sam Nikodem obserwuje zmagania bliskich ze swojej własnej, niezwykłej perspektywy.

„Komunia” odkrywa piękno w odrzuconych, siłę w najsłabszych, potrzebę zmiany tam, gdzie nic na nią nie rokuje. To przyspieszona lekcja dojrzewania, która uczy, że żadne porażki nie są ostateczne. Szczególnie tam, gdzie idzie o miłość.
                                                                                                      (polishdocs.pl)


To tylko koniec świata reż. Xavier DOLAN, Francja/Kanada 2016 obsada: Gaspard Ulliel, Nathalie Baye, Léa Seydoux, Vincent Cassel, Marion Cotillard (97’)

Grand Prix i Nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Cannes’2016


Po 12 latach nieobecności uznany pisarz Louis wraca do domu. Ma zamiar powiadomić rodzinę, że umiera. Powitanie odbiega jednak od jego wyobrażenia. Jego matka, młodsza siostra i szczególnie starszy brat są zbyt zajęci sobą i swoimi sprawami, by przejąć się Louisem. Wygląda na to, że odbierają powrót syna marnotrawnego jako jego sposób na pochwalenie się sukcesami. Każdy znajduje powód, by go oskarżyć o coś, co zrobił kiedyś. Mimo prób Louisa do pojednania, czas mija na kolejnych falach sporów i oskarżeń.

PRASA O FILMIE:
Taki rozkrzyczany teatr rodzinny, w całej jego zmienności i dwuznaczności, zarazem zniewalający i odpychający, można było oglądać w dawnych filmach John Cassavetesa (Kobieta pod presją), później u Mike'a Leigh (Sekrety i kłamstwa). Xavier Dolan dorównuje tamtym mistrzom. Odnajduje tu swój życiowy temat, który rozwijał już w filmach Zabiłem moją matkę i Mama. Rodzinne hate-love. Odpychanie-przyciąganie. Miejsce, które się kocha, i które zawsze rozczarowuje. Gdzie nikt nikogo nie słucha.                                                         Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza


Kolejny, konsekwentny krok artysty, który powoli próbuje oderwać się od własnych wspomnień i zaczyna wnikliwie przyglądać się innym. A jednocześnie nie traci autorskiego charakteru.                                                   Barbara Hollender, Rzeczpospolita

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz