poniedziałek, 13 marca 2017

18 marca 2017 - sobota z "16" z muzyką w tle


15:30 NIEME KINO     TYDZIEŃ         reż. Buster Keaton, Edward F. Cline 
                                 BRZDĄC          reż. Charles Chaplin
17:30                        ROK DIABŁA    reż. Petr Zelenka  
(po seansie koncert LUBLIN-OSTRAWA w wykonaniu duetu Jarząbek-Jurkiewicz)


TYDZIEŃ USA 1920 reżyseria: Buster KEATON, Edward F. CLINE, obsada: Buster Keaton, Sybil Seely, Joe Roberts (25’)

Buster i jego nowa żona Sybil, dostają w prezencie dom, który muszą sobie złożyć, gdyż jest on w częściach. Buster obiecuję, że złoży dom w jeden tydzień, jednak ktoś mu w tym przeszkadza...  Film z muzyką "na żywo" w wykonaniu tapera Adama Ardasińskiego.  


BRZDĄC USA 1921 reżyseria i muzyka: Charles CHAPLIN, obsada: Charlie Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance (68’)   


Pewnego dnia Charlie Włóczęga znajduje przy śmietniku porzucone dziecko. Czy wśród  starych czajników i dziurawych mebli można wychować małego chłopca? Z pewnością trzeba mieć  sporo fantazji. Pięć lat później Włóczęga i jego mały przyjaciel zakładają wspólny  interes, w którym Charlie jest szklarzem, a chłopiec zapewnia mu stałych klientów, wybijając szyby w domach z sąsiedztwa...

ROK DIABŁA Czechy 2002 reżyseria: Petr ZELENKA występują: Jaromir Nohavica, Karel Plihal, Jaz Coleman, Karel Holas i grupa Čechomor (88’)

Główna Nagroda – Kryształowy Globus na MFF w Karlowych Warach’2002


"Rok diabła" to fikcyjna biografia prawdziwych muzyków, którzy grają tu samych siebie. Jak podaje dystrybutor: "Zelenka łączy w filmie fakty i elementy fikcyjne w wypełnioną muzyką, magiczną przygodę, w której duchy i aniołowie stróżowie pomagają ludziom odnaleźć ich własną drogę życiową.". Poruszanych tematów również jest wiele: alkohol, media i ich rola w naszym życiu, dalej - wiara w Boga, kontrast anioła i diabła, problem zmiany tożsamości. Niewątpliwie jednak najważniejsza pozostaje muzyka - doskonałe tło dla metafizycznych dociekań i wędrówek bohaterów. Zelenka umiejętnie łamie reguły filmowej narracji wykorzystując szeroki repertuar środków - film jest pełen ironii, metafor, przenikających się epizodów i wszystkiego tego, co uniemożliwia jego jednoznaczną interpretację, a zbliża do doskonałej mistyfikacji.
Holender Jan Holman, wyleczony alkoholik, przyjeżdża do Czech, aby nakręcić film dokumentalny o szpitalu odwykowym. Tam spotyka się z Jaromírem Nohavicą i jego aniołem stróżem – Karlem Plíhalem, który „na próbę” inscenizuje swój własny pogrzeb. Konduktowi żałobnemu towarzyszy muzyka grupy Čechomor; ich energia zauroczy Plíhala na tyle, że zaproponuje im wspólne występy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz