15:30 NIEME KINO TYDZIEŃ reż. Buster Keaton, Edward F. Cline
BRZDĄC reż. Charles Chaplin
17:30 ROK DIABŁA reż. Petr Zelenka
(po seansie koncert LUBLIN-OSTRAWA w wykonaniu duetu Jarząbek-Jurkiewicz)
(po seansie koncert LUBLIN-OSTRAWA w wykonaniu duetu Jarząbek-Jurkiewicz)
TYDZIEŃ USA 1920 reżyseria: Buster KEATON, Edward F.
CLINE, obsada: Buster Keaton, Sybil
Seely, Joe Roberts (25’)
Buster i jego nowa żona Sybil, dostają
w prezencie dom, który muszą sobie złożyć, gdyż jest on w częściach. Buster
obiecuję, że złoży dom w jeden tydzień, jednak ktoś mu w tym
przeszkadza... Film z muzyką "na
żywo" w wykonaniu tapera Adama Ardasińskiego.
BRZDĄC USA 1921 reżyseria i muzyka:
Charles CHAPLIN, obsada: Charlie Chaplin,
Jackie Coogan, Edna Purviance (68’)
Pewnego dnia Charlie Włóczęga znajduje
przy śmietniku porzucone dziecko. Czy wśród starych czajników i
dziurawych mebli można wychować małego chłopca? Z pewnością trzeba
mieć sporo fantazji. Pięć lat później Włóczęga i jego mały
przyjaciel zakładają wspólny interes, w którym Charlie jest
szklarzem, a chłopiec zapewnia mu stałych klientów, wybijając szyby w domach z
sąsiedztwa...
ROK DIABŁA
Czechy 2002 reżyseria: Petr ZELENKA występują: Jaromir Nohavica, Karel Plihal, Jaz Coleman, Karel Holas i grupa Čechomor
(88’)
Główna
Nagroda – Kryształowy Globus na MFF w Karlowych Warach’2002
"Rok
diabła" to fikcyjna biografia prawdziwych muzyków, którzy grają tu samych
siebie. Jak podaje dystrybutor: "Zelenka łączy w filmie fakty i
elementy fikcyjne w wypełnioną muzyką, magiczną przygodę, w której duchy i
aniołowie stróżowie pomagają ludziom odnaleźć ich własną drogę
życiową.". Poruszanych tematów również jest wiele: alkohol, media i
ich rola w naszym życiu, dalej - wiara w Boga, kontrast anioła i diabła,
problem zmiany tożsamości. Niewątpliwie jednak najważniejsza pozostaje muzyka -
doskonałe tło dla metafizycznych dociekań i wędrówek bohaterów. Zelenka
umiejętnie łamie reguły filmowej narracji wykorzystując szeroki repertuar
środków - film jest pełen ironii, metafor, przenikających się epizodów i
wszystkiego tego, co uniemożliwia jego jednoznaczną interpretację, a zbliża do
doskonałej mistyfikacji.
Holender
Jan Holman, wyleczony alkoholik, przyjeżdża do Czech, aby
nakręcić film dokumentalny o szpitalu odwykowym. Tam spotyka się z
Jaromírem Nohavicą i jego aniołem stróżem – Karlem Plíhalem, który
„na próbę” inscenizuje swój własny pogrzeb. Konduktowi żałobnemu towarzyszy
muzyka grupy Čechomor; ich energia
zauroczy Plíhala na tyle, że zaproponuje im wspólne występy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz