środa, 19 marca 2014

WEEKEND z "16" - zaproszenie



Weekend z „16”: FILM - SZTUKA W EWOLUCJI

21 marca, piątek

THE STORY OF FILM: ODYSEJA FILMOWA reżyseria: Mark Cousins

godz. 17:30  
ODYSEJA FILMOWA 1     1895-1918: NOWA FORMA SZTUKI
godz. 18:30  
ODYSEJA FILMOWA 2     1918-1928: TRIUMF FILMU AMERYKAŃSKIEGO
                                  
22 marca, sobota

godz. 16:00    MONSIEUR VERDOUX  reżyseria: Charles Chaplin
godz. 18:00    MOLIER NA ROWERZE reżyseria: Phillipe Le Guay

The Story of Film: ODYSEJA FILMOWA reżyseria: Mark Cousins, Wielka Brytania 2011  cz. I i II (128’)


„The Story of Film - Odyseja filmowa”  to projekt zupełnie wyjątkowy – złożona z 15 części i obejmująca 12 dekad – historia kina dziejąca się na sześciu kontynentach. Jego niezwykłość polega również na tym, że to bardzo subiektywna opowieść Marka Cousinsa, irlandzkiego reżysera, wybitnego krytyka filmowego i wielkiego pasjonata kina.
Ta zakrojona na olbrzymią skalę produkcja jest adaptacją książki Cousinsa o tym samym tytule. Ekipa „The Story of Film” odwiedziła kluczowe dla rozwoju sztuki filmowej miejsca i przeprowadziła wywiady z jej wielkimi osobowościami, wśród których znaleźli się m.in. Stanley Donen, Gus van Sant, Lars von Trier, Roy Andersson, Claire Denis, Bernardo Bertolucci, Robert Towne, czy Jane Campion.

ODYSEJA FILMOWA 1     1895-1918: NOWA FORMA SZTUKI

„The Story of Film” rozpoczyna się narodzinami nowej formy sztuki – kina. Odcinek, kręcony w miejscach, gdzie powstawały pierwsze filmy, pokazuje, że od samego początku to pasja i pomysły były motorem kina, a nie pieniądze i marketing. Słyszymy historie o pierwszych gwiazdach, zbliżeniach, efektach specjalnych, by wkrótce przenieść się do Hollywood i zobaczyć jak kształtował się mit. To historia pełna zaskoczeń i niespodzianek, jak choćby taka, że w początkach kina najlepszymi i najlepiej opłacanymi scenarzystami były kobiety.

 ODYSEJA FILMOWA 2   1918-1928: TRIUMF FILMU AMERYKAŃSKIEGO

Fascynująca historia kina w szalonych latach 20. Widzimy jak szybko kino stało się w tamtym czasie przemysłem rozrywkowym, na naszych oczach objawiają się takie reżyserskie gwiazdy jak Charlie Chaplin, czy Buster Keaton. Ówczesne filmowe błyskotki i fantazje zestawiane są z dziełami takich twórców, jak Buster Keaton, Erich von Stroheim, czy Carl Theodor Dreyer, którzy chcieli kina poważniejszego i dojrzalszego. Realizowany w Hollywood, Danii i Moskwie odcinek  przygląda się bitwie o istotę kina i powstawaniu jednych z najwybitniejszych filmów w historii.

materiały promocyjne dystrybutora

  

MONSIEUR VERDOUX  USA 1947 reżyseria: Charlie Chaplin obsada: Charlie Chaplin, Mady Correll (124’)




W pierwszym filmie, który Chaplin nakręcił po wojnie, nie pojawia się już postać sympatycznego włóczęgi. Jego miejsce w czarnej komedii „Pan Verdoux” zajmuje tytułowy morderca. Wzorując się na głośnej sprawie francuskiego zbrodniarza Landru, mistrz burleski opowiada tym razem o bankierze, który traci pracę w okresie Wielkiego Kryzysu. Aby utrzymać niepełnosprawną żonę i dzieci, Pan Verdoux postanawia mordować starsze, bogate kobiety. Ludzkie życie staje się dla niego warte tyle, ile może na nim zarobić; sam przy tym uważa się za przedsiębiorcę prowadzącego interesy nowocześniejszymi metodami – nożem i trucizną.
Złapany i sądzony ostatecznie Verdoux, wypowiada na sali sądowej znamienne słowa, że ten, kto zabija jedną osobę -  jest mordercą, a ten kto zabija miliony – wielkim bohaterem. Świeżo po wojnie taka postawa nie przysporzyła reżyserowi zbyt wielu pozytywnych recenzji. Dopiero po latach, postawiono ten film obok największych dokonań Chaplina, uznając wnikliwą ocenę społecznej hipokryzji za mistrzowską.

MOLIER NA ROWERZE Francja 2013, reżyseria: Phillipe Le Guay obsada: Fabrice Luchini, Lambert Wilson (104’)

Popularny telewizyjny gwiazdor Gauthier Valence (Lambert Wilson) wyrusza w podróż pociągiem na tajemniczą francuską wyspę Ré. Ma do wykonania specjalną misję. Chce przekonać starego przyjaciela aktora Serge’a Tanneura (Fabrice Luchini) do powrotu na teatralną scenę w tytułowej roli w spektaklu Mizantrop Moliera. Zadanie nie jest proste, bo Tanneur, znany kiedyś aktor komediowy, trzy lata temu porzucił teatr, wycofał się ze świata i zamieszkał w rozpadającym się domu, przekazanym w spadku przez wuja. Stał się typowym mizantropem, a w dodatku nie chce wracać do przeszłości, ma dosyć aktorstwa i pali wszystkie scenariusze, które tylko dostanie. Valence nie daje za wygraną…


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz