poniedziałek, 27 marca 2017

1 kwietnia, sobota

Kino ABC   godz. 15:30   CIENIE                 reż. Thomas Kruithof   (98')  
DKF „16”   godz. 17:30   NAUCZYCIELKA   reż. Jan Hrebejk (102')




CIENIE Belgia/Francja 2016 reżyseria: Thomas KRUITHOF   obsada: François Cluzet, Denis Podalydès, Simon Abkarian, Alba Rohrwacher (88’)





Po przeżyciu załamania nerwowego Duval (Francois Cluzet), alkoholik na odwyku, bezskutecznie poszukuje pracy. Pewnego dnia do mężczyzny zwraca się tajemnicza organizacja szpiegowska z propozycją stenografowania prywatnych rozmów telefonicznych. Duval przyjmuje ofertę. Odsłuchanie kasety numer 6 przerywa monotonię wykonywanego zajęcia. Bohater zostaje wplątany w polityczną intrygę na najwyższym szczeblu.


Cluzet potrafi (…)  przekonująco odegrać subtelną przemianę bohatera, która – choć znajduje się na marginesie głównego wątku opowieści – urasta do rangi najciekawszego aspektu "Cieni". W toku fabularnych wydarzeń Duval bynajmniej nie staje się herosem, ale przynajmniej przestaje być bezwolną maszyną do wykonywania rozkazów. Tym sposobem reżyser odsłania się jako zwolennik terapii szokowej i wiary w to, że dopiero w sytuacji zagrożenia jednostka jest w stanie okazać pełnię swojej wartości.
Piotr Czerkawski: filmweb


(…) To po prostu solidny thriller, choć wpadający w pewne schematy, potrafiący dobrze z nimi współgrać. A i tak najważniejsza jest intryga – i ona najbardziej przekonuje mnie, by zapraszać widzów na ten seans – czy do kina, czy przed telewizory. Warto jednak obejrzeć go uważnie. Anna Miltrowska: NA ERANIE


NAUCZYCIELKA Czechy/Słowacja 2016 reżyseria: Jan HREBEJK obsada: Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Zuzana Konečná, Tamara Fischer (102’)


Wczesne lata 80. w Czechosłowacji. Dyrektor szkoły podstawowej zwołuje nadzwyczajne zebranie rodziców. Stawiane są zarzuty przeciwko miłej, empatycznej nauczycielce pani Drazděchovej. Oskarża się ją o wykorzystywanie uczniów do manipulowania rodzicami. W ten sposób miała sobie ponoć zapewniać darmową pomoc w pracach domowych, naprawy sprzętów czy nawet romans. Czy ktokolwiek z rodziców sprzeciwi się oskarżeniom dyrektora? Czy zmowa milczenia pogrąży nauczycielkę?
Nie jest to ani spóźniona o kilkadziesiąt lat analiza dawnych czasów, ani nostalgiczna podróż do ciężkich czasów „komuny”. W ostatnich scenach reżyser równoważy optymizm wstawionej chwilę wcześniej tryumfalnej sekwencji montażowej smutną konstatacją, że przemiany społeczne nie zachodzą za pomocą pociągnięcia magiczną różdżką, a patologie nie skończyły się wraz z nowym ustrojem. Może ta konkretna społeczność osiągnęła względny sukces, a w szerszej perspektywie nowa demokratyczna władza powierzchownie zastąpiła lekcje rosyjskiego angielskim i religią, to jednak odcięcie głowy hydry nie sprawia, że pozostałe nie przetrwały. Konrad Stawiński movies room

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz